Tankizar

Alla inlägg under november 2011

Av Maria - 30 november 2011 21:10

Ögoninflamationen håller i sig. Men J är numera helt frisk  . Men däremot är lilla A:s ögon alldeles geggiga. Men gårdagens feber verkar i alla fall vara borta. Hon hade en feberfri dag idag. Det kostiga är att ögonen är kladdfria på förmiddagen men det kommer på eftermiddagen. Så det kan ju inte vara riktigt så allvarligt. Får se om vi kommer iväg till affären imorgon. Har sagt att om det inte blåser för mycket och att inget av barnen har för hög temp så går vi ut lite. Barnen har då varit helt feberfria i ett dygn så det borde ju vara helt ok att få lite frisk luft. Men man får ju se till kläder efter väder. Men som sagt blåser det mycket fortfarande så blir det inget.


Vi har ju inte gjort så mycket idag. Barnen har lekt med varandra och A tar sig runt allt fortare och fortare. Hon älskar det  . J har upptäkt att hon gärna följer efter honom och det tycker han är roligt, ja i alla fall ibland. Då springer han omkring och bara skrattar. Det är så härligt att höra på barns skratt. Det klingar så gott och man kan inte göra annat än att le.


Så J har lär A lite nya hyss och A har lärt J lite nytt. Precis så som det ska vara syskon emellan. Trodde dock att det skulle dröja lite längre men icke. Men de har roligt tillsammans och det är ju det viktigaste. Ska jag vara ärlig så kan jag inte hålla mig för skratt ibland. Det blir bara för tokigt.

Tror nog att man måste se det för att riktigt förstå.


Idag har jag i alla fall tagit ner barnbordet med tillhörande stolar. J satte sig direkt och lekte med sina traktorer. Sen satt jag och sanerade barnstolarna och då skulle han ju torka bordet också. Sagt och gjort. Han fick ett papper och så satt vi där och torkade  .


Dagen löpte på i samma stil. Lyckades få lite plock gjort mellan lek, bokläsning och passning.

På eftermiddagen satt J och jag och pysslade. jag gjorde ett julkort och han satt och målade. Självklart skulle ju han göra ett kort också. Ett fint med grisar på. Tyvärr fick jag inget kort på detta för det ville han inte riktigt. Vill han inte så ska man ju inte tvinga.


Men ni ska få se ett annat kort från tidigare idag. J skulle läsa traktorbok för A. Han började dock sittande på golvet för att flytta upp i stolen för att inte lillasyster skulle komma åt boken. För annars kunde han ju inte läsa.


   

Att läsa boken för henne var tydligen riktigt viktigt   

De är allt för gulliga de där små 


Ha nu en toppenkväll


/ Maria   

Av Maria - 30 november 2011 21:06

Gjorde ett litet julkort idag.

 

Nallen är en Me to you stämpel och Merry christmas stämpeln kommer från skogstokiga


Av Maria - 30 november 2011 20:26

Kunde inte hålla mig borta. Efter tre dagar inomhus och att inte satt min fot utanför dörren kunde jag inte hålla mig borta. Om det var rätt eller inte vet jag inte än. Kanske lite dumt om man tänker på gårdagen. men det halsonda var borta, Ingen feber på eett dygn och Orken var helt tillbaka. Tog det dock lite lugnare.

Fast det var ju inget som mina deltagare märkte något av.


Japp det var jag som var instruktören idag och då kan man ju inte maxa riktigt. Måste ju kunna prata också och inte stå där framme på scenen och flämta i micken. Inte så roligt för deltagarna.


Men det känndes så underbart och tror nog att deltagarna kände av att jag hade mycket energi idag. Fick ju ta ut det på dem att jag inte kunnat göra något på ett par dagar. Så fick allt några stånk och stön och det är ju som musik i en instruktörs öron.


Riktigt bra jobbat idag alla :)


/ Maria

Av Maria - 30 november 2011 13:29

Idag fick det bli spagetti och köttfärsås. En enkel rätt som går att variera i det oändliga. Man tar bara i det som man själv tycker är gott och ett bra sätt att få i barnen lite extra grönsaker. Alla grönsaker är ju inte LCHF så om du följer det får du kolla upp lite extra. Jag brukar alltid ha i morötter ändå.


Jag har i och för sig två barn som äter grönsaker i mängder. A äter ju det hon får. Men J kan inte få nog av morötter, broccoli, ärtor och allt annat gott.


Till köttfärsen åt jag zucchini spagetti och barnen fick vanlig spagetti.

För att göra zucchini spagetti så tar du en zucchini och en potatisskalare. Skalar skivor av zucchinin och lägger ner dem i kokande vatten ca 10-20 sek. Klart


/Maria

Av Maria - 30 november 2011 12:03

för en liten stund sedan så haglade det. Det är väl inget konstigt med det tänker väl du och nej det är det inte. Hagel är hagel. Men det kom sjukt mycket. J var riktigt farsinerad ( säkerligen felstavat).

Sen skulle jag bara gå ut och hämta posten. Väntade dock tills det värta var över  och har inte riktigt varit med om att det har laggt sig upp mot dörren förrrut.


Nästan snö men ändå inte

   


Så nu har vi i alla fall haft lite vitt på marken här. Får se om den riktiga varan kommer också


/ Maria

Av Maria - 29 november 2011 19:56

 


Gjorde detta kort till en kompis som fyller år nu snart. Han gillar hundar så tyckte att denna lite udda jycke skulle passa.



/ Maria 



Av Maria - 29 november 2011 19:42

Nu mår i alla fall jag mycket bättre. Orken har inte kommit tillbaka men det finn inget som inte en god natts sömn kan bota. Så hoppas nu att morgondagen blir en dag med lite mer ork.

J har däremot blivit lite sämmre. Hans feber blev högre ikväll. Inte bra så får ta kontakt med vårdcentralen om han inte blir bättre imorgon. 5 dagar är ju vad man ska gå med feber innan man söker för det.


Så nu sitter jag och laddar batterierna lite. Är ju inte riktigt hundra än så sambon får ta en del just nu som att bära barn osv. Men man är ju två som skaffar dem och jag vet att han älskar att umgås med sina barn.


Måste ta tag i julstöket också. Kakor ska bakas och godis ska göras. Får se vad för godis som man ska göra i år.

Knäck, snickers och kola är något som jag alltid brukar göra. men har någon något mer tips om gott julgodis så skriv gärna  . Lägger upp bilder på det sen.


A tar sig runt bättre och bättre. Men börjar undra om hon kommer att bli en rumphasare. Verkar så. Jaja huvudsaken är att hon är nöjd. Hon tar ju sig fram i alla fall.


Ha nu en underbar kväll



/ Maria




 



Av Maria - 29 november 2011 10:20

Har blivit lite mycket av den varan tycker jag. Men idag är det inte bara halsont och sjuka barn. Jag har också fått feber och det värker i hela kroppen. Ska bli så skönt när sambon kommer hem och jag kan lägga mig på soffan. Eller i sängen.


Nu får det vara slut på gnällandet för vem vill läsa om det? Fast det är skönt att få skriva av sig. Man får lufta lite. Det är alltid bra.


Så inget mer sjukgnäll från min sida tror jag i alla fall.



/ Maria

Ovido - Quiz & Flashcards