Tankizar

Alla inlägg under maj 2012

Av Maria - 26 maj 2012 06:52

ja då gör man ett nytt försök :). Men tänker inte lova något.

I alla fall så var jag iväg igår hos en mamma som jag börjar lära känna.

Kan säga att det är så roligt nu när man börjar lära känna lite folk här ute.

Ja lära känna dem lite närmare i alla fall.


Men vi kom in och prata om pojkar och flickor och hur man pratar till dem.

Det är faktiskt väldigt intressant när man börjar fördjupa sig i det. 

Ska redan säga nu att jag inte är för könsneutralitet. Vi är pojkar och flickor så är det men vi ska behandlas lika för alla är lika mycket värda. Det är min mening.

Men i alla fall så pratade vi om hur man säger till respektive kön i alla fall när det kommer till kläder osv,

Häromdagen var jag och en annan vän ute och gick. Vi gick förbi barnklädesaffären här på torget. Utanför så hängde det fyndkläder på en stång. Det första man såg var ju en tjejklänning som var så fin, söt och så oroligt härliga färger.

Det första man säger är "åhhh så söt" och så börjar man riva.

Men sen kommer man till killkläderna vad säger man då "Ja den var ju fin".

Det brukar slå mig ibland att jag säger till min dotter "så söt du är" men säger jag det till min son nej det gör jag inte. Det blir så påagligt när man har en av varje och jag vill behandla dem lika. Men omedvetet gör jag inte det.

Fast nu det sista så har jag också sagt till min son att han också är söt. För det är han ju.

Varför är det lättare att säga det till flickor än pojkar?

Pojkar är ju minst lika söta som flickor ju, eller hur?


Jag och den här mamman pratade om det att man lätt glömmer av att små pojkar också vill höra samma som små flickor. Jag har ju en av varje och då blir det mer påtagligt. Hon har två pojkar och sa att hon aldrig säger att de är söta m.m

Men att det slog henne när hon hade en annan kompis på besök med dennes två flickor och hon utbrister "vad söta ni är i era små klänningar". 

Ja pojkar får aldrig höra "vad söta ni är i era små shorts" eller dylikt. Ja jag tror ni fattar.

Det är faktiskt väldig intressant hur man gör helt omedvetet. Hur man behandlar pojkar och flickor så olika ändå i uttryck. Att man uesluter vissa ord. 


Hoppas det inte blev alltför snurrigt :)


Nu ska jag njuta av solen. men idag har jag sommarkurs i showkidz följ av ett pumppass. Sen blir det shopping med stort S. Och då kläder till mig. Har inte handlat det på evigheter och då jag nu sen januari lyckats gå ner till min målvikt (fråga mig inte hur). Jag har gått ner 7 kilo så vill jag ha lite nytt. Alla mina shorts, kjolar och kortbyxor är alldeles för korta.


Lägger nog upp bild här sen ( om jag kommer ihåg vill säga ) ;)


J leker i sandlådan




A testar skottkärran

   


Njut nu av solen. Vi vet ju aldrig när den försvinner



// maria

Presentation


Hej jag heter Maria. Skriver om hur jag får ihop barn, träning, scrapbooking...ja allt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok

besöksstatistik

Besökare

Länkar

RSS

Digitala stämplar gratis


Ovido - Quiz & Flashcards