Tankizar

Alla inlägg den 5 februari 2012

Av Maria - 5 februari 2012 20:26

Då var det dags igen. 

Dags att sätta sig i sadeln och köra lite rpm.

Håller fortfarande på att hitta min stil där. Gick ju utbildningen förr förra sommaren. Då jag blev gravid med lilla Alicia. Så hann inte köra så länge innan jag var tvungen att sluta. Sen när jag kom tillbaka igen så fick jag inga pass förrän nu. Så man ska ju komma in i tänket och hitta tekniken. Fast det är ju inte så svårt.


Men det är ju bara att älska deltagarna. Fast jag hade allt några fuskare med idag ;). Men hur man än gör med pepp och tjat så lyssnar de inte. man kan ju undra vad de gör där när de bara sitter av passet och inte ens verkar anstränga sig. Det kan faksiskt göra mig lite irrierad. Ge platsen till någon annan då som verkligen vill jobba. Fast de kanske bara hade en dålig dag. Får hoppas på det.


 


Var jag färdig sen. Nä inte då. Då var det ju dags att teama med en ny instrukör. Hon måste filma om för les mills. Lite problem med takten. Men det börjar bli bättre :).

Kommer att bli riktigt bra när hon vågar ta ut svängarna lite. Det är ju allid lite ovant när man ska göra något nytt. Vad ska man säga, när ska man säga det och hur ska jag göra??? Många frågor. När man kört ett anntal år så är problemet ett annat. Man vill säga lite för mycket på en gång. DET är bla det som jag jobbar på och det blir bättre :)

Allt kan ju bara bli bättre, eller hur??


 


Ha nu en trevlig kväll


// Maria

Av Maria - 5 februari 2012 15:01

Barnen bara älskar den här räten. Särskillt såsen. Joel praktiskt taget slickar tallriken. 

Så här får ni receptet :)


4 portioner


3\4dl vispgrädde

1 ägg

½ gul lök

600g köttfärs

1tsk salt

vitpeppar

smör att steka i.


Brunsås


2 msk tomatpuré

4dl vispgrädde

2 msk kinesisk soja

stekspad ( man kan anväda 2msk kalvfond

                   också men det brukar inte jag göra)


Till detta hade jag blomkålspotatis och barnen fick vanlig potatis.

Skala och finhacka löken och stek den lite lätt. Blanda köttfärs, lök, salt, peppar.

Gör små köttbullar och stek dem. Ha inte på för hög värme för då bränns dem.


Till såsen rör jag ihop grädde, tomatpuré, soja och stekspad. Jag använder mig av stekpannan som jag stekte köttbullarna i. men de går ju precis lika bra att anväda en gryta. Låt allt puttra samman några minuter.

Servera tillsammans med sallad eller något annat som du gillar :)





Är ju inget proffs på snygga uppläggningar men det ser i alla fall ut någonting så här :)  

Av Maria - 5 februari 2012 08:20

50g jäst

150g smör

½L mjölk

2 dl sirap

½tsk salt

3 tsk stött/ mald kardemumma

14-15dl vetemjöl


fyllning:

smör


Garnering:

smör

strösocker


Smula jästen i en bunke. Smält smöret och häll i mjölken, värm till 37 grader. Lös upp jästen med lite av vätskan och tillsätt sedan resten. Blanda i sirap, salt, kardemumma och nästan allt mjöl. Glöm inte att spara lite till utbakningen. Arbeta så att det blir en smidig deg som lossnar lätt från kanten. Låt jäsa i 30 min under bakduk.

Ta ut den på lite lätt mjölat bakbord och knåda den lätt.

Dela den i 2 delar. Kavla u den till en rektangel. Bre på smör och vik ihop. Skär i remsor som sen snos ihop till en knut. Låt jäsa i 30 min. Pensla lite lätt med smör och grädda i 250 grader ca 10 min. Låt bullarna svalna och pensla åter igen med smält smör och vänd dem i strösocker


 


Presentation


Hej jag heter Maria. Skriver om hur jag får ihop barn, träning, scrapbooking...ja allt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok

besöksstatistik

Besökare

Länkar

RSS

Digitala stämplar gratis


Ovido - Quiz & Flashcards